Information:

Gröna Tåget
Trafikverket, Us
Strategisk Utveckling
781 89  Borlänge

Tel: 0771 921 921

Forskningsprogram

I programmet finns nio områden för FUD-insatser

1. Baskrav, koordinering, konceptstudier
2. Trafik- och marknadsförutsättningar
3. Passagerarkrav och behov
4. Tågpersonalens roll samt utformning av förarplatsen
5. Produktkalkyl för höghastighetsfordon - Design for Manufacturing
6. Miljöprestanda – ljud/vibrationer/energi- och  resurseffektivisering/partikelemissioner
7. Driv-, broms- och styrsystem. Tillståndsmätning på vitalakomponenter och informationshantering
8. Korg bärande struktur och aerodynamik
9. Boggi, hjul, fjädring och dämpning samt korgupphängning

1. Baskrav, koordinering, konceptstudier
Området innefattar att på systemnivå identifiera grundläggande krav på framtida fordon och ha en sammanhållande funktion för att integrera resultaten från övriga delområden i ett samlat koncept för det framtida fordonet. Det omfattar också framtagning av tekniska grundkrav (TSD, specifika nordiska krav) samt funktionella baskrav för det framtida fordon.Utformning av konceptfordonet med utgångspunkt från resultatet i de tekniska delprojekten.
Utförare: Operatörer och tillverkare av fordon
Avnämare: Brukare, banhållare.

2. Trafik- och marknadsförutsättningar
Identifiering av den framtida regionala och interregionala marknader för persontransporter med tåg och hur dessa påverkar potentiella flöden, utformning av trafikupplägg, fordonens funktionella egenskaper och framtida behov av nya fordon. Vilka är förväntade totalvolymer av fjärrtåg med hastigheter på 250 km/h och däröver, med en aktionsradie på ca 300-700 km samt med kapacitet att köra på konventionella moderniserade banor men med liten kurvradie?
Utförare kan vara universitet och konsulter med samhällsvetenskaplig och transportekonomisk inriktning
Avnämare: Operatörer, fordonsägare, leverantörer, infrastrukturförvaltare.

3. Passagerarkrav och behov.
Hur resenären uppfattar sin resa och tågets komfort är en integrerad del av hur tåget fungerar, säkerheten, trafikens punktlighet och om det finns tilläggstjänster eller service ombord. Hur skapar man en god tillgänglighet, en attraktiv interiör och en upplevelse av komfort, effektivitet och tillförlitlighet hos Gröna Tåget? Genomförande av funktionskostnadsanalys för olika designlösningar. System för insamling, bearbetning och information till och från passagerare.
Utförare kan vara Designhögskolor och konsulter inom fordonsdesign eller företag och institutioner som arbetar med produktionstekniska kalkyler för designlösningar.
Avnämare: Leverantörer av fordon, köpare av fordon, brukare/resenärer.

4. Tågpersonalens roll samt utformning av förarplatsen
Identifiera de specifika frågeställningar som kan gälla för Gröna Tåget i förhållande till de forsknings- och utvecklingsinsatser som redan pågår. State of the art – tillämpning vad gäller ergonomi och informationssystem.                               Utförare kan vara forskare och konsulter med speciell inriktning på Människa Maskin Interaktion (MMI), imulatorteknik samt Designkonsulter inriktade på informationshantering och ergonomi.
Avnämare: Tågtrafikledningar, leverantörer av informationssystem, leverantörer av förarplatser, leverantörer av information till och från tågpersonal. Förare och  utbildningsansvariga inom järnvägssektorn. Säkerhetsmyndigheter.

5. Produktkalkyl för höghastighetsfordon – Design for Manufacturing
Funktionskostnadsanalys för passagerarfordon inom järnvägssektorn. Fordonsviktens betydelse för produktkostnaden/priset. Kalkylsystem för rationalisering i tillverkningsprocessen – val av produktionsteknik/produktionssystem – mekaniseringsgrad/automatiseringsgrad.
Kalkylsystem som ger möjlighet att tydliggöra vad som är påverkbart i en fordonskonstruktion för att sänka kostnaden med hjälp av andra konstruktionslösningar och ny produktionsteknik/strategi.
Utförare kan vara institut och institutioner med inriktning på tillverkningsteknik och rationalisering av produktion inom tung verkstadsindustri/fordonsindustri i samverkan institutioner för transportekonomi.
Avnämare: Leverantörer av järnvägsfordon. Köpare av järnvägsfordon. Operatörer.

6. Miljöprestanda – ljud/vibrationer/energi- och resurseffektivisering/partikelemissioner.
Fastställa vilka potentiella riskfaktorer som föreligger i förhållande till gällande gränsvärden och hur de kan åtgärdas samt lämna förslag och utvärdera dessa i den mån det kan tänkas vara möjligt att implementera dem på fordonen. Ta fram förslag till energi- och resurseffektivisering, förbättrad materialanvändning och återvinning.
Utförare kan vara företag och institutioner med inriktning mot förebyggande miljöforskning. Institutioner med inriktning på ljud och vibrationer och miljöanpassad produktutveckling och design.
Avnämare: Konstruktörer och leverantörer av fordonskomponenter. Leverantörer av hela fordon.

7. Driv-, broms- och styrsystem. Tillståndsmätning på vitala komponenter och informationshantering
Utformning av moderna elektromekaniska drivsystem med lågt vikt/effektförhållande samt med en anpassning till driftförhållanden i Norden och Nordeuropa (acceleration, elektrisk energiåtermatning, kontaktledningens samspel med pantograf, pantografmoduler). Viktsreducerande insatser på drivsystemet för att minska spårslitage och för att förbättra accelerations- och retardationsförhållandena. Utformning av bromssystem med hänsyn till prestanda,
energiåtermatning, vinterförhållanden, underhåll mm. Övervakningssystem med tillhörande sensorer fordonens funktionalitet för ökad tillförlitlighet och prestanda.
Informationssystem i realtid inriktade på förebyggande underhåll och ”fleet management”.
Utförare kan vara företag och institutioner med inriktning på effektiva mobila elbaserade drivsystem. Produktionstekniskt inriktade institutioner och institut. Institut och institutioner med inriktning på sensorer samt mät-och informationshantering
Avnämare: Leverantörer av järnvägsfordon. Operatörer. Driftledningscentraler. Elleverantörer. Infrastrukturhållare. Underhållsföretag.

8. Korg, bärande struktur och aerodynamik
Funktionskostnadsbaserad konstruktion av korgmoduler – mellandel samt förardel/drivdel. Utvärdering av olika material (höghållfast stål, aluminium, komposit etc.) Skiss på provprogram för att prova deformationsbaserad energiupptagning i korgen vid olika kollisionsscenarier. Aerodynamik är en parameter inom flera områden som energiförbrukning, miljöpåverkan, akustik, säkerhet, komfort, krafter på omgivningen, kylning och snöproblematik.
Luftmotståndet utgör ca 70 – 80 % av totala gångmotståndet på plant spår vid 200-250 km/h. Fokus skall hållas på koncept eller lösningar som ger minskad energiförbrukning varvid också inverkan på omgivningen vid högre hastigheter begränsas - möjligen mer än aktuell TSD
Viktiga områden att arbeta med:
- Underredet kring boggier och vagnsmellanrum
- Frontutformningen.
- Koncept för takutrustning hänsyn till tryck vid tunnelpassage.samt
- Sidvindssäkerhet
Utförare kan vara företag och institutioner med inriktning på aerodynamik, akustik, innovation, hållfasthetsberäkning och provning. Leverantörer av material för korgbyggnad. Provningsinstitut. Säkerhetskonsulter.
Avnämare: Fordonsleverantörer, operatörer, banförvaltare och myndigheter för säkerhetskontroll. Konstruktions- och designleverantörer.

9. Boggi, hjul, fjädring och dämpning samt korgupphängning
Utformning av boggi/korglutningssystem efter upplevelsekriterier och säkerhetskriterier. Fjädrings/dämpningsparametrar fastställs. Med avseende på komfort, säkerhet, kurvtagningsförmåga på ”ickeperfekta” spår.
Känslighetsanalyser av påverkan på boggiparametrarna av en viktsminskning av överbyggnad och boggiram samt påverkan på hjulens livslängd och spårslitage.
Utförare: kan vara företag och institutioner som besitter och vill utveckla den tekniska kompetensen för att uppnå kriterier för komfort samt andra körbarhetskriterier:
Avnämare: Leverantörer av kompletta fordon, operatörer, banförvaltare, fordonsköpare samt resenärer med olika preferenser.