Information:

Gröna Tåget
Trafikverket, Us
Strategisk Utveckling
781 89  Borlänge

Tel: 0771 921 921

Aktiv sidofjädring i tåg

Anneli Orvnäs - KTH
Läs hela rapporten, 1Mb pdf

Det är svårt att ytterligare förbättra tågs gångegenskaper, speciellt åkkomfort, med konventionell fjädring. Dessutom måste även nästa generations snabbtåg, och framförallt snabba regionaltåg, åka på banor med blandad person- och godstrafik i många länder. Detta innebär att spårlägeskvaliteten inte kan hållas på en nivå som på vissa dedikerade höghastighetslinjer i Europa.

Aktiv sekundärfjädring har en stor potential att förbättra åkkomforten eller att bibehålla samma åkkomfort i 250 km/h som för dagens tåg i 200 km/h utan motsvarande förbättring av spårlägeskvaliteten. Aktiv sidofjädring som kombineras av dynamisk reglering och en korgcentrerande så kallad ”Hold-Off-Device”-funktion (HOD) har flera fördelar:

  • En generell förbättring av åkkomforten på rakspår.
  • Förbättring av åkkomforten i kurvor med höga sidoaccelerationer för fordonen genom centrering av korgen med hjälp av HOD-funktionen. Därigenom undviks kontakt med sidostoppen vilket annars ger stötig gång.
  • Möjlighet att öka korgens bredd genom minskad relativ förskjutning mellan korg och boggi.
  • Förbättrad sidvindsstabilitet genom minskat spel till sidostoppen. Detta innebär att korgens tyngdpunkt inte förflyttas lika mycket.  

Inom forskningsprogrammet Gröna Tåget pågår sedan början av 2007 ett doktorandprojekt som har till uppgift att utveckla aktiv sekundärfjädring för förbättring av den laterala komforten jämfört med den konventionella passiva fjädringen.

Sommaren 2007 gjordes tester på utvalda sträckor runtom i Sverige som gav lovande resultat. Sommaren därpå, 2008, gjordes nya tester, nu med diverse förbättringar och modifieringar. Tack vare de goda resultaten kommer den aktiva sidofjädring att testas på ett fordon i trafik i början av 2009.

Läs licenciatavhandlingen här (extern länk)