Tester sommaren 2007
Tester vintern 2006/2007
Tester sommaren 2006
Fakta om testtåget
För att testa Gröna Tåget används ett vanligt Regina-tåg. Förutom nya tekniska lösningar i främst boggi, byggs tåget om för att med avseende på prestanda och säkerhet klara högre hastigheter samt rymma testverksamhet.
Med modifieringar kan Regina anpassas för 250 km/h och är därmed ett framtida tänkbart höghastighetståg. Regina är i grunden utvecklat för nordiskt klimat och nordiska spår. Regina är också utrustat med mjuk boggi för att ge högre komfort och lägre slitage på kurvrika spår.
Testtåget utrustas med:
- Motorer på samtliga 8 hjulaxlar
- Fyra istället för tre motorströmriktare
- Växellåda anpassad för högre hastigheter
- Hastighetsmätare och farthållare för hastigheter upp till 300 km/h
- Ny topp till strömavtagare för att säkerställa lagom tryck mot kontaktledningen
- Anpassning för 16 kV spänning i kontaktledningen mot normal spänning 15 kV
- Ny boggi och primärfjädring mellan hjulaxel och boggiram för minimalt spårslitage, stabil gång och maximal komfort
- Bromsbelägg anpassade för högre temperaturer som alstras i högre hastigheter
- Boggikjolar monterade över hjulhusen för reducerat ljud och förbättrad aerodynamik.
Var utförs testerna?
Högfartstester planeras på sträckorna mellan Skövde och Töreboda samt mellan Enköping och Västerås. Strax utanför Gävle testas tåget i långa kurvor och utanför Sundsvall tittar man på hur tåget reagerar i snävare kurvor.